کاربرد سود پرک در کاغذ سازی

کاربرد سود پرک در صنایع کاغذ سازی

بازدیدها: 0

کاربرد سود پرک در صنایع کاغذ سازی به دلیل قیمت ارزان و همچنین قدرت بالا در چربی زدایی و خالص سازی در تمام دنیا بسیار زیاد می باشد. سود پرک به شکل مایع و جامد در بخش های مختلف فرآیند تولید کاغذ استفاده شده و در بهبود کیفیت رنگ آن نیز تاثیر بسزایی دارد. برای آشنایی بیشتر با روند استفاده از کاستیک سودا یا هیدروکسید سدیم در تولید کاغذ و مقوا در ادامه به ما همراه باشید.

کاربرد سود پرک در تولید خمیر صنایع کاغذ سازی

سود پرک یا هیدروکسید سدیم NaoH که با نام های دیگری از قبیل سود سوز آور و کاستیک سودا نیز شناخته شده می باشد، از پرکاربردترین مواد شیمیایی تصفیه آب بوده و خاصیت قلیایی بالایی دارد. با توجه به قدرت واکنش پذیری بسیار بالای این مواد و قابلیت تنظیم ph آن تاثیر زیادی بر خالص سازی و رنگ بری داشته و به همین دلیل کاربردهای آن گسترده است.
یکی از مهم ترین کاربردهای سود پرک، استفاده از این ماده در خالص سازی خمیر کاغذ می باشد. روند استفاده از این ماده در تولید خمیر کاغذ که به کرافت معروف می باشد، به صورت زیر است:

  • در خمیر کاغذ وجود چیپس چوب از چالش های بسیار بزرگ می باشد که به شدت بر کیفیت نهایی کار تاثیر منفی دارد. برای حل این مشکل می توان از ترکیب هیدروکسید سدیم و سولفید سدیم استفاده نمود. ترکیب این دو ماده شیمیایی در نهایت محلول White Liquor را بوجود می آورد.
  • پس از ورود این محلول به خمیر کاغذ واکنش های متعددی انجام شده و به مرور مقدار هیدروکسید سدیم در آن کاهش پیدا خواهد کرد. با کاهش مقدار هیدروکسید سدیم محلول با تغییر در ویژگی های ظاهری و خواص شیمیایی مواجه شده و محلول باقی مانده Green Liquor نامیده میشود که حاوی کربنات سدیم است.
  • با کاهش هیدروکسید سدیم در خمیر کاغذ هنوز مقدار زیادی از ناخالصی ها وجود دارد که می توان آنها را با آهک برطرف نمود.
  • پس از جداسازی کربنات سدیم و انجام فرآیندهای کلسینه شدن، در نهایت محلول black Liquor باقی خواهد ماند.

کاربرد هیدروکسید سدیم در کاغذ سازی

کاربرد سود پرک در تولید کاغذ بازیافتی

از دیگر موارد کاربرد کاستیک سودا در تولید کاغذ می توان به بهبود خمیر کاغذهای بازیافتی اشاره نمود. وجود جوهر باقی مانده روی کاغذهای باطله و مصرف شده منجر به تغییر رنگ خمیر و کاهش کیفیت آن میشود. برای رفع این مشکل می توان از سود پرک در خمیر کاغذ بازیافتی استفاده نمود. این مواد پس از ورود به خمیر کاغذ با سرعت بسیار بالا جوهر را حذف نموده و کیفیت نهایی خط تولید کاغذ را تا حد زیادی افزایش می دهند.

استفاده از کاستیک سودا در سفید کردن کاغذ

یکی از مهم ترین فاکتورها در تعیین کیفیت کاغذ، رنگ آن می باشد. هر اندازه کاغذ سفید و صیقلی تر باشد، به همان نسبت کیفیت آن نیز بالاتر خواهد بود. استفاده از سود پرک در روند حذف چیپس کاغذ در خمیر اولیه آن یکی از مهم ترین گام ها در این زمینه می باشد. علاوه براین، هیدروکسید سدیم به دلیل واکنش پذیری بالا خاصیت رنگ بری قوی داشته و برای حذف رنگ قهوه ای چوب را از کاغذ دارا هستند.

نقش سود سوز آور در خالص سازی کاغذ

به منظور افزایش کیفیت کاغذ و خالص سازی آن نیز می توان از سود سوزآور استفاده کرد. این روش برای خطوط تولیدی که از سولفات و سولفیت در تولید خمیر استفاده می کنند کاربرد دارد. برای خالص سازی در این شرایط، سود پرک منجر به حذف ترکیبات لینگین میشود. به همین دلیل در نهایت خمیر بسیار خالص و با کیفیت تولید شده و خروجی آن کاغذ سفید است.
علاوه بر موارد فوق، در صنایع کاغذ سازی از سود پرک برای شستشوی تجهیزات و دستگاه ها و چربی زدایی نیز استفاده میشود. البته مقدار این مواد در روند شستشو تا حد امکان کم در نظر گرفته میشود تا منجر به خوردگی سطوح نشود. علاوه براین، در تمام مراحل تولید، با استفاده از تجهیزات مخصوص از قبیل پکیج های تزریق مواد شیمیایی در محیط ایمن سود پرک را وارد خمیر می کنند. چون این ترکیبات خورنده بوده و منجر به سوختگی پوست و آسیب جدی به بینایی و سیستم تنفسی خواهند شد.

مشاوره و خرید سود پرک

مقالات آموزشی تصفیه آب و فاضلاب

مطالب مرتبط

پکیج تصفیه فاضلاب پرورش ماهی و شیلات

پکیج تصفیه فاضلاب پرورش ماهی و شیلات

بازدیدها: 1پکیج تصفیه فاضلاب پرورش ماهی و شیلات تصفیه فاضلاب برای پرورش ماهی و آبزیان و صنایع شیلاتی بسیار حیاتی است، زیرا این صنایع به مقدار زیادی از آب برای…
روش های دفع فاضلاب

روش های دفع فاضلاب

بازدیدها: 2روش های دفع فاضلاب و معرفی انواع آن سیستم دفع فاضلاب یک موضوع حیاتی است که نیازمند درک دقیق مفهوم فاضلاب می‌باشد. فاضلاب به دو دسته فاضلاب سبک و…
فیلتر پرس چیست؟

فیلتر پرس چیست؟

بازدیدها: 1فیلتر پرس چیست؟ فیلتر پرس یک دستگاه است که از صفحات متعددی تشکیل شده و به صورت کنار هم قرار گرفته است، همراه با روکش پارچه‌ای فیلتری ویژه. این…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید