تعریف فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی چیست و چطور طبقه بندی می شود؟

بازدیدها: 6

فاضلاب صنعتی یا شیمیایی به کلیه پساب های تولید شده در واحدهای صنعتی گفته میشود که مواد آلی و غیر آلی و فلزات سنگین به وفور در آنها وجود دارد. این پساب ها مشکلات بسیار زیادی را برای سلامتی طبیعت و انسان و سایر موجودات زنده بوجود آورده و جهش های ژنتیکی را شامل میشوند. فرآب تدبیر؛ تولیدکننده محصولات تصفیه فاضلاب در ادامهبه بررسی مفهموم فاضلاب صنعتی چیست . چطور طبقه بندی می شود، می پردازد.

مشاوره رایگان طراحی و تولید انواع پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، فروش مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب

026-34238162

فاضلاب صنعتی چیست؟

در تمام محیط های صنعتی در بخش های مختلف تولید و فرآوری و غیره آب نقش بسیار مهمی داشته و به مرور مواد آلی و غیر آلی زیادی وارد آن شده و به عنوان فاضلاب یا پساب خارج میشوند. به پساب های تولید شده در بخش های صنعتی که مواد شیمیایی و آلی و فلزات سنگین در آنها بیشتر از سایر مواد آلاینده می باشند، اصطلاحا فاضلاب صنعتی گفته میشود. همان طور که از نام این گروه از پساب ها مشخص است، وجود ذرات جامد با اندازه های بزرگ و همچنین مواد آلی قابل تجزیه به کمک میکروارگانیسم ها و باکتری و پاتوژن ها نشانه شیمیایی بودن فاضلاب نیست. بلکه مهم ترین ویژگی این پساب ها وجود مواد شیمیایی و فلزات سنگین آلی و غیر آلی قوی می باشد.

نوع مواد آلاینده موجود در این پساب ها به گونه ایست که تصفیه فیزیکی فاضلاب و تصفیه بیولوژیکی تاثیری بر بهبود کیفیت آنها نداشته و تنها راه استفاده از تصفیه شیمایی فاضلاب  می باشد.

معرفی فاضلاب صنعتی

خطرات انواع فاضلاب شیمیایی برای محیط زیست و انسان

بر اساس قوانین ارائه شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست، هیچ یک از انواع فاضلاب های صنعتی و شیمیایی بدون تصفیه مجوز ورود به طبیعت را ندارند. دلیل تمرکز زیاد این سازمان بر پساب های تولید شده از کارخانجات و واحدهای صنعتی، خطرات و تاثیرات منفی و نامطلوب آنها بر سلامت انسان و موجودات زنده می باشد. از مهم ترین خطرات این نوع از پساب ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مرگ آبزیان به دلیل افزایش بیش از اندازه COD
  • ورود فلزات سنگین و مواد آلی قوی به سفره های آب زیرزمینی و شیوع سرطان و سایر بیماری ها
  • مصرف بیش از اندازه آب واحدهای صنعتی و کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی
  • افزایش جهش ژنتیکی به دلیل ورود مواد شیمیایی خطرناک به طبیعت و آب رودخانه ها و غیره
  • مرگ پرندگان و ماهی ها و سایر حیوانات و موجودات زنده به دلیل آلوده شدن آب های سطحی و تالاب ها

مشخصات انواع فاضلاب صنعتی

مشخصات انواع فاضلاب صنعتی بر اساس نوع صنایع و آلاینده‌های آنها وجود دارد؛ هر بخشی از صنایع ترکیبات مختلفی از آلاینده‌ها را تولید می‌کنند. مهمترین آلاینده‌ها در صنایع گوناگون به شرح زیر می‌باشد:

  • آهن و فولاد: BOD، COD، نفت، فلزات، اسیدها، فنول‌ها، و سیانیدها
  • نساجی و پوشش‌ها: BOD، جامدات، سولفات‌ها و کروم
  • خمیر کاغذ و کاغذ: BOD، COD، جامدات، ترکیبات ارگانیک کلردار
  • پتروشیمی و پالایشگاه‌ها: BOD، COD، نفت‌های معدنی، فلزات سنگین، فنول‌ها، و کروم
  • مواد شیمیایی: COD، مواد شیمیایی آلی، فلزات سنگین، مواد معلق جامد (SS) و سیانید
  • فلزات غیر از آهن: فلوئور و SS
  • مواد الکترونیکی ریز: COD، مواد شیمیایی آلی
  • مواد معدنی: SS، فلزات، اسیدها و نمک‌ها

بسیاری از صنایع، به ویژه آبکاری و تولید لوازم تصویربرداری، مواد خطرناکی نظیر کروم، نیکل، روی، کادمیوم و غیره را به محیط آزاد می‌کنند. همچنین، برخی صنایع مانند پاک‌کننده‌های خشک، تعمیرگاه‌های خودرو، صنایع رنگرزی و جوهر و رنگ، مواد آلی حلال را به محیط آزاد می‌کنند. به عنوان مثال، صنایع کاغذ و کاغذسازی از مواد سنگین با پایه کلر استفاده می‌کنند و پساب آنها حاوی مواد ارگانیک با کلر، دی‌اکسین‌ها و ترکیبات ارگانیک می‌باشد.

همچنین، صنایع پتروشیمی مقدار زیادی از انواع فنول‌ها و نفت را آزاد می‌کنند. پساب صنایع غذایی نیز حاوی مواد معلق جامد و مواد آلی فراوانی است. همانند خصوصیات مختلف پساب‌های صنعتی، سیستم‌های تصفیه فاضلاب صنعتی باید بطور ویژه برای نوع خاصی از پساب تولیدی طراحی شود.

فاضلاب صنعتی چیست؟

تفاوت فاضلاب صنعتی و خانگی

چهار نوع فاضلاب صنعتی، خانگی، شهری و کشاورزی مشابه فاضلاب خانگی را می‌توان تشخیص داد. تمرکز ما به ویژه بر روی تفاوت‌های اصلی بین فاضلاب خانگی و فاضلاب صنعتی است.

  1. فاضلاب خانگی: آنها در شهرک‌های مسکونی، توسط فعالیت‌های خانگی و متابولیسم انسانی تولید می‌شوند.
  2. فاضلاب صنعتی: همه آن‌هایی که از ساختمان‌ها و کارخانه‌هایی که در آن‌ها فعالیت‌های تجاری یا تولید کالا انجام می‌شود، به وجود می‌آیند.
  3. پساب‌های صنعتی شامل تمام آنهایی است که از محیط‌های تجاری یا صنعتی به دست می‌آیند.

تفاوت اصلی بین فاضلاب خانگی و فاضلاب صنعتی در منشأ و محل تولید آنها نهفته است: اولی ماهیت خانگی دارند، در حالی که دومی از ساختمان‌ها یا کارخانه‌هایی که در آن فعالیت‌های تجاری یا تولید کالا انجام می‌شود تخلیه می‌شود.

باید تاکید کرد که تمام فاضلاب‌هایی که دارای ویژگی‌های مشابه هستند و توسط قوانین منطقه‌ای مشخص شده‌اند، فاضلاب خانگی محسوب می‌شوند. فاضلاب صنعتی از نظر تئوری می‌تواند شامل فاضلاب غیر صنعتی نیز در صورت پیش‌بینی مقررات منطقه‌ای باشد.

تحقیقات بیشتر در مورد این موضوع نشان می‌دهد که تفاوت بین فاضلاب بهداشتی و فاضلاب صنعتی بر اساس سطح یا ماهیت آلودگی تعیین نمی‌شود، بلکه به دلیل ماهیت فعالیت‌هایی است که از آنها منشأ می‌گیرند. فاضلاب‌های صنعتی همچنین شامل آن دسته از فاضلاب‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی است که منجر به تخلیه واحد می‌شود و همچنین شامل هر گونه فاضلاب خانگی می‌شود.

انواع فاضلاب صنعتی

فاضلاب های تولید شده در محیط های مختلف که مقدار مواد شیمیایی در آنها بیش از سطح استاندارد می باشد را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد. از جمله فاکتورهای مورد استفاده برای طبقه بندی این پساب ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

انواع فاضلاب شیمیایی بر اساس صنایع

یکی از مهم ترین دسته بندی های ارائه شده برای پساب ها، صنایعی می باشند که آنها را تولید کرده اند. نوع مواد آلاینده و شیمیایی که هر یک از صنایع به پساب ها وارد می کنند متفاوت بوده و به نوع فعالیت آنها بستگی دارد. بر همین اساس می توان آنها را به گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

فاضلاب پالایشگاه و پتروشیمی

پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی مصرف آب بسیار بالایی دارند و در بخش های مختلف تولید، استخراج، شستشوی سطوح و دستگاه ها و غیره مواد شیمیایی خطرناکی را وارد پساب ها می کنند. از جمله مواد آلاینده موجود در این صنایع می توان به ذرات کلوئیدی معلق در آب اشاره نمود که با کمک مواد منعقد کننده از جمله پلی الکترولیت قابل حذف هستند. مواد آلاینده موجود در این پساب ها منجر به افزایش بسیار زیاد BOD و COD شده و به همین دلیل تهدید جدی برای سلامت آبزیان به شمار می روند.

تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب کارخانه کاغذ سازی

از دیگر صنایعی که به شدت مصرف آب بالایی داشته و مواد شیمیایی را وارد فاضلاب می کند می توان به صنایع تولید کاغذ اشاره کرد. در مرحله سفید کردن کاغذ و سایر بخش ها از مواد شیمیایی مختلفی استفاده میشود که در نهایت مانند پالایشگاه ها به افزایش BOD و COD منتهی میشوند.

فاضلاب کارخانه الکل سازی

در تصفیه فاضلاب صنعتی برخی از فاکتورها از قبیل BOD و COD اهمیت بسیار زیادی دارند و باید قبل از ورود به طبیعت به سطح استاندارد برسند. به دلیل روند تولید الکل و مواد بسیار خطرناکی که وارد پساب ها میشود، این صنایع BOD و COD بسیار زیادی دارند. به همین دلیل روند تصفیه در آنها اهمیت زیادی داشته و به شیوه های مختلف مواد آلاینده موجود در آنها کاهش پیدا می کند. در پساب های این صنایع COD 45000 تا 70000 میلی گرم بر لیتر می باشد، این در حالیست که در فاضلاب های بهداشتی 250 تا 650 میلی گرم بر لیتر است.

فاضلاب شیمایی صنایع غذایی

در صنایع مختلف تولید مواد غذایی از قبیل تولید کارخانجات تولید روغن و مارگارین، آبمیوه و نوشابه، کنسرو و غیره نیز مواد آلی و غیر آلی وارد فاضلاب می شوند. به جز ذرات جامد معلق و همچنین مواد آلی ضعیف که با تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی قابل حذف هستند، سایر آلاینده ها تنها به کمک روش های شیمیایی کاهش پیدا می کنند. فاضلاب های تولید شده در کارخانجات تولید مواد غذایی از دیگر گروه های فاضلاب صنعتی می باشند که می توانند تهدید بزرگی برای سلامت محیط زیست به شمار روند.

انواع فاضلاب صنعتی

انواع فاضلاب شیمیایی بر اساس مواد آلاینده

روش های تصفیه فاضلاب شیمیایی تنوع بسیار زیادی دارند و با توجه به نوع مواد آلاینده موجود در پساب ها می توان آنها را انتخاب کرد. یکی از فاکتورهای دسته بندی پساب های شیمیایی، مواد آلاینده موجود در آنها می باشد و بر همین اساس می توان آنها را به گروه های زیر تقسیم کرد:

  • فاضلاب با مواد آلی: این گروه از فاضلاب ها دارای حجم بالایی از ذرات کلوئیدی، اسیدهای آلی و هیدروکربن ها می باشند.
  • فاضلاب شیمیایی با مواد غیرآلی: فلزات سنگین، اسیدهای قلیایی، جیوه، کروم از جمله آلاینده های موجود در این پساب ها می باشند. فاضلاب های حاوی این گروه از مواد آلاینده از خطرناک ترین گزینه ها به شمار می روند.

روش های تصفیه فاضلاب شیمیایی

برای کاهش سطح مواد آلی و غیر آلی موجود در این پساب ها از روش های مختلفی استفاده میشود و تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی مانند سایر صنایع ابتدا بر روی آنها انجام خواهد شد. پس از اجرای این مراحل، با کمک مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب و انواع مواد منعقدکننده، اکسیداسیون، ترسیب و غیره آلاینده ها کاهش پیدا می کنند. با توجه به نوع آلاینده ها و مقدار آنها و همچنین شرایط محیطی و دبی فاضلاب نوع روش های شیمیایی و تجهیزات و مدت زمان تصفیه متفاوت خواهد بود.

مهمترین فاکتورها در تعیین روش‌های تصفیه فاضلاب صنعتی

روش‌های معرفی شده برای تصفیه فاضلاب های صنعتی و شیمیایی در تمام دنیا از دایره گسترده‌ای برخوردار هستند که در تعیین بهترین روش باید به چند فاکتور مهم توجه شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • مقدار چربی و ذرات کلوئیدی موجود در فاضلاب
  • مقدار یون‌های سمی از قبیل روی، نیکل، کادمیوم
  • مقدار مواد جامد معلق در فاضلاب و همچنین میزان بزرگی آنها
  • درجه تجدیدناپذیری فاضلاب صنعتی
  • پارامترهای کیفی از قبیل BOD، COD، TSS و PH
  • نوع مواد آلی و غیرآلی موجود در فاضلاب
  • کیفیت مورد نیاز برای پساب خروجی به منظور استفاده مجدد در صنایع مختلف یا ورود به طبیعت
  • مقدار فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه

بر اساس فاکتورهای ذکر شده می‌توان روش‌های تصفیه فیزیکی فاضلاب، شیمیایی و بیولوژیکی خاصی را انتخاب نمود و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای فرآیند تصفیه فاضلاب را تهیه کرد.

شرکت فرآب تدبیر به عنوان یکی از باسابقه‌ترین تیم‌های تولید تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، طی سالها فعالیت موفق به طراحی، تولید، و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی پرداخته است. این پکیج مجموعه‌ای کامل از روش‌های فیزیکی، شیمیایی، و بیولوژیکی را فراهم کرده و در محیط‌های صنعتی به کاربرد گسترده‌ای خواهد رسید. با توجه به اینکه طراحی این محصولات بر اساس نوع فاضلاب و نوع مواد آلاینده آنها انجام می‌شود، کارشناسان فرآب تدبیر تصفیه آماده ارائه مشاوره رایگان و معرفی این پکیج می‌باشند.

09044571557

02634238162

مقالات آموزشی تصفیه آب و فاضلاب

مطالب مرتبط

چربی گیر CPI

چربی گیر CPI

بازدیدها: 0دستگاه چربی‌گیر CPI (Corrugated Plate Interceptor) یکی از انواع پیشرفته جداکننده‌های ثقلی است که در صنایع مختلف برای تفکیک روغن و چربی از آب به کار می‌رود. به‌دلیل عملکرد…
نمونه برداری فاضلاب

نمونه برداری فاضلاب

بازدیدها: 0نمونه برداری فاضلاب یکی از مراحل حیاتی در فرآیند تصفیه فاضلاب است که به دقت و صحت در انتخاب روش‌های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی کمک می‌کند. این فرآیند…
پیش تصفیه فاضلاب

پیش تصفیه فاضلاب

بازدیدها: 1پیش تصفیه فاضلاب یکی از مراحل کلیدی و ضروری در فرآیند تصفیه فاضلاب است که به منظور جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات تصفیه خانه و بهبود عملکرد سیستم‌ها انجام…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید