تصفیه فیزیکی فاضلاب

تصفیه فیزیکی فاضلاب چیست و چه فرایندهایی دارد؟

بازدیدها: 0

تصفیه فیزیکی فاضلاب به مجموعه ای از فرآیندها گفته میشود که هدف اصلی آنها جمع آوری ذرات معلق با اندازه های بزرگ در پساب ها هستند. انجام این اقدامات به عنوان پیش تصفیه بوده و از آسیب وارد شدن به تجهیزات در سایر گام ها جلوگیری نموده و راندمان را تا حد مطلوبی افزیش می دهد. فرآب تدبیر؛ تولیدکننده محصولات تصفیه فاضلاب در ادامه روند تصفیه فیزیکی، تجهیزات مورد استفاده، مزایا و نکات مهم در اجرای آن را بررسی خواهد نمود.

تصفیه فیزیکی فاضلاب چیست؟

در بخش های مختلف کارخانجات و محیط های مسکونی و شهری، ذرات و تکه های جامد با اندازه های مختلف وارد پساب ها شده و به صورت معلق در آنها حضور دارند. این ذرات منجر به افزایش TSS شده و ورود آنها به سایر تجهیزات تصفیه خانه باعث آسیب وارد شدن به آنها خواهد شد. تصفیه فاضلاب فیزیکی به روش هایی گفته میشود که با تجهیزات مختلف ذرات جامد معلق در فاضلاب جمع آوری می گردد. این فرآیندها به عنوان پیش تصفیه در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی در نظر گرفته شده و هیچ نوع ماده شیمیایی در این مرحله استفاده نخواهد شد.

فرآیندهای تصفیه فیزیکی فاضلاب

دلایل اهمیت تصفیه فیزیکی فاضلاب

اصلی ترین مراحل تصفیه در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی، تصفیه بیولوژیکی و شیمیایی می باشد که توسط تجهیزات مختلفی انجام میشوند. ذرات معلق با اندازه های بزرگ از قبیل تکه های شاخ و برگ، کیسه های پلاستیکی و پارچه و موارد مشابه باعث گرفتگی در این دستگاه ها شده و منجر به خرابی آنها خواهند شد. علاوه براین، تکه های معلق کوچک تر که از منجر به مسدودسازی تاسیسات نمیشوند، راندمان تصفیه را در سایر گام ها تا حد زیادی کاهش می دهند. به همین دلیل انجام مراحل پیش تصفیه در تمام تصفیه خانه ها اهمیت بسزایی دارد.

تاثیر تصفیه فیزیکی بر شاخص های کیفی پساب ها

بر اساس قوانین و مقررات ارائه شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست، فاضلاب های حاوی مواد آلی و شیمیایی تنها در شرایطی امکان ورود به طبیعت و آب های سطحی را دارا می باشند که شاخص های کیفی آنها در سطح استاندارد باشد. به همین دلیل روش های بیولوژیکی و شیمیایی برای بهبود هر یک از شاخص ها در نظر گرفته میشود. تمام تجهیزات و روش هایی که برای تصفیه فیزیکی فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرند، تاثیری بر شاخص هایی از قبیل BOD، COD و TOC و غیره ندارد.

در واقع انجام این شیوه تصفیه تنها به بهبود روند کاهش BOD، COD و غیره در سایر گام های تصفیه کمک می کند و یک مرحله مقدماتی محسوب میشود.

روش های تصفیه فیزیکی فاضلاب چیست؟

با توجه به نوع و اندازه ذرات و تکه های جامد معلق در پساب ها، شیوه های مختلفی برای تصفیه فیزیکی استفاده میشود. از رایج ترین این روش ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

استخر ته نشینی

جاری بودن پساب ها در کانال های انتقال به تصفیه خانه باعث میشود ذرات با وزن سنگین فرصت ته نشین شده نداشته باشند. به همین دلیل یکی از مهم ترین و کم هزینه ترین روش ها در تصفیه فیزیکی فاضلاب، ایجاد استخرهای ته نشینی می باشد. با توجه به دبی پساب ممکن است برای تصفیه از پکیج استفاده شود یا حوضچه های بتنی و سیمانی ساخته شوند. در هر صورت بخشی از روند تصفیه برای ثابت ماندن پساب ها برای مدت زمان مشخص به منظور ته نشین شدن ذرات معلق با وزن سنگین اختصاص داده میشود. در نهایت ذرات ته نشین شده توسط تجهیزاتی از قبیل پل های لجن روب جمع آوری و به بیرون از حوضچه تصفیه منتقل خواهند شد. در این روش ذرات با اندازه های کوچک و وزن سبک ته نشین نخواهند شد و با سایر روش ها باید حذف شوند.

تصفیه فیزیکی با آشغالگیر

یکی از اصلی ترین تجهیزات که در اغلب تصفیه خانه ها مورد استفاده قرار میگیرند، آشغالگیرها هستند. این تجهیزات صفحه توری یا میله ای فلزی می باشند که دارای منافذ کوچکی بوده و مانع از عبور تکه های بزرگ و جامد در پساب ها میشوند. تنوع در این تجهیزات بسیار زیاد بوده و با توجه به دبی فاضلاب های ورودی به حوضچه ها و همچنین میزان آلاینده های موجود در آنها می توان گزینه های مختلفی را استفاده نمود. به عنوان مثال، در تصفیه خانه های کوچک از آشغالگیرهای دستی استفاده میشود. ذرات و تکه های انباشته شده روی صفحه این آشغالگیرها توسط نیروی انسانی جمع آوری میشود و در نوع مکانیکی، اپراتور نقشی در این زمینه نخواهد داشت. در تصفیه خانه های بزرگ از آشغالگیرهای زوج توری استفاده میشود که کارایی بالاتری نسبت به نوع مکانیکی و دستی دارند.

دانه گیری و حذف شن و ماسه

در پکیج تصفیه فاضلاب صنایع رب و کنسرو، بخش مهمی از تصفیه به جمع آوری تکه های باقی مانده از میوه و هسته و دانه ها اختصاص داده میشود. در سایر صنایع نیز ممکن است ذرات بسیار کوچکی از قبیل شن و ماسه و سیلیس و موارد مشابه در پساب ها وجود داشته باشند که به شدت به ممبران و غشاها و سایر تجهیزات آسیب وارد می کنند. برای جمع آوری این قبیل ذرات جامد در روند تصفیه فیزیکی از دستگاه های دانه گیر یا کلاسیفایر استفاده میشود. این تجهیزات از نیروی گریز از مرکز استفاده نموده و ذرات کوچک و جامد را از پساب ها جدا نموده و به بیرون از دستگاه انتقال می دهند.

تصفیه فیزیکی با شناور سازی ذرات کلوئیدی

علاوه بر ذرات جامد از قبیل شن و ماسه، برخی از ذرات کلوئیدی و چربی و روغن نیز ممکن است در پساب ها وجود داشته باشند. به عنوان مثال، یکی از اصلی ترین مشکلات در پکیج تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها جمع آوری ذرات چربی و روغن می باشد. در این شرایط در فرآیند پیش تصفیه شرایطی را فراهم می کنند که این ذرات روی سطح پساب ها انباشته شده و سپس جمع آوری شوند. یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در این مرحله، چربی گیر API و چربی گیر CPI می باشد. به منظور بهبود روند شناورسازی ذرات چربی و روغن در این قبیل پساب ها، ابتدا هوادهی انجام شده و حباب ها به ذرات معلق متصل شده و آنها را روی سطح شناور می کنند.

علاوه بر موارد فوق، یکی از گام های بسیار مهم در تصفیه فیزیکی فاضلاب، متعادل سازی می باشد. این اقدامات برای جلوگیری از شوک بار آلی سایر مراحل تصفیه انجام میشود. به همین دلیل از تجهیزات مختلفی از قبیل همزن های بزرگ استفاده شده و پساب های تمام بخش های حوضچه از نظر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی شبیه به هم خواهند شد.

ساخت تجهیزات تصفیه فیزیکی فاضلاب

آشغالگیرها و سایر تجهیزات مورد استفاده برای تصفیه فیزیکی بر اساس نوع پساب ها و ویژگی های آنها متفاوت خواهد بود. به همین دلیل طراحی و ساخت آنها بهتر است به صورت سفارشی و بر اساس شرایط محیط و غیره انجام شود. مهندسین و کارشناسان فرآب تدبیر تمام تجهیزات مورد استفاده در این زمینه را به صورت سفارشی و با بهترین متریال طراحی و تولید نموده و از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه مشاوره رایگان ارائه می دهند.

مقالات آموزشی تصفیه آب و فاضلاب

مطالب مرتبط

چربی گیر CPI

چربی گیر CPI

بازدیدها: 0دستگاه چربی‌گیر CPI (Corrugated Plate Interceptor) یکی از انواع پیشرفته جداکننده‌های ثقلی است که در صنایع مختلف برای تفکیک روغن و چربی از آب به کار می‌رود. به‌دلیل عملکرد…
نمونه برداری فاضلاب

نمونه برداری فاضلاب

بازدیدها: 0نمونه برداری فاضلاب یکی از مراحل حیاتی در فرآیند تصفیه فاضلاب است که به دقت و صحت در انتخاب روش‌های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی کمک می‌کند. این فرآیند…
پیش تصفیه فاضلاب

پیش تصفیه فاضلاب

بازدیدها: 1پیش تصفیه فاضلاب یکی از مراحل کلیدی و ضروری در فرآیند تصفیه فاضلاب است که به منظور جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات تصفیه خانه و بهبود عملکرد سیستم‌ها انجام…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید