تصفیه فاضلاب شهری چگونه است

تصفیه فاضلاب شهری چگونه است و شامل چه مراحلی می شود؟

بازدیدها: 3

تصفیه فاضلاب شهری علاوه بر تاثیرات مطلوبی که بر حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان و سایر موجودات زنده ایجاد می کند، به شدت بر کاهش مصرف آب موثر خواهد بود. به همین دلیل در تمام جوامع تصفیه پساب های تولید شده در بخش های مسکونی و شهری به روش های مختلف در تصفیه خانه ها انجام شده و در برخی از مواقع در سایر صنایع خروجی آنها استفاده میشود. فرآب تدبیر؛ تولیدکننده محصولات تصفیه فاضلاب در این مطلب روش های مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب شهری و انسانی را بررسی و ویژگی ها و موارد مهم در این زمینه را بررسی خواهد نمود.

تصفیه فاضلاب شهری چیست؟

به کلیه پساب های تولید شده در مجتمع های مسکونی در مراحل شستشوی ظروف، حمام، شستشوی محوطه و سطوح مختلف، آب های به جریان در آمده از بارش باران و برف و غیره فاضلاب شهری گفته میشود. با توجه به روند تولید این پساب ها، بیشترین آلودگی موجود در آنها بیولوژیکی و فیزیکی می باشد و مواد شیمیایی در آنها کمتر وجود دارند. به دلیل وجود مقدار زیاد ذرات جامد با اندازه های بزرگ، مواد آلی، پاتوژن ها و باکتری های بیماری زا و گاها مواد شیمیایی و فلزات سنگین و غیره، ورود این قبیل فاضلاب ها به صورت مستقیم به طبیعت یک تهدید بزرگ برای سلامتی محیط زیست خواهد بود.

لازم به ذکر است، پساب های تولید شده در واحدهای درمانی و بیمارستان ها و همچنین کارگاه ها و کارخانجات صنعتی در محدوده فاضلاب شهری قرار نگرفته و روند تصفیه آنها دارای پیچیدگی های بیشتری می باشد. البته در بخش های مختلف زندگی شهری مواد شیمیایی و آلاینده های آلی قوی به درون فاضلاب ها راه پیدا می کنند، اما به دلیل مقدار کم آنها می توان با روش های ساده تر نسبت به حذف آنها اقدام نمود.

تصفیه فاضلاب شهری چیست

هدف از تصفیه فاضلاب شهری چیست؟

با توجه به آزمایشات و بررسی های متعددی که بر روی پساب های شهری صورت گرفته است، اصلی ترین شاخص هایی که باید نسبت به کاهش آنها اقدام شود، BOD و TSS یا کل جامدات معلق می باشد. علاوه براین، حذف فسفر و ازت و فلزات سنگین نیز در این روند مورد توجه قرار میگیرند. در حالت کلی از مهم ترین دلایل برای تصفیه فاضلاب شهری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود شاخص های کیفی پساب ها و رسیدن به استانداردها برای ورود مجدد آنها به طبیعت با حفظ سلامت محیط زیست
  • استفاده مجدد از فاضلاب های تصفیه شده در سایر صنایع و کشاورزی و باغبانی و کاهش مصرف آب
  • کاهش مواد جامد معلق در فاضلاب، مواد آلی، پاتوژن های خطرناک، مواد آلی قوی و فلزات سنگین، گند زدایی و ضد عفونی کردن پساب ها قبل از ورود به طبیعت

فاکتورهای انتخاب روش های تصفیه فاضلاب شهری

با توجه به اهمیت بسیار زیاد کاهش آلاینده های موجود در فاضلاب، روش های مختلفی برای تصفیه ارائه شده اند. هر یک از این روش ها و فرآیندهای تصفیه فاضلاب دارای ویژگی های خاصی بوده و بخش خاصی از مواد آلاینده را هدف قرار می دهند. به همین دلیل در انتخاب روش های مناسب برای تصفیه فاضلاب شهری لازم است بررسی های متعددی انجام شده و در نهایت روش مناسب انتخاب شود. لازم به ذکر است، به دلیل تنوع بسیار بالا در مواد آلاینده موجود در این پساب ها، در اغلب مواقع از روش های ترکیبی برای حذف آنها استفاده شده و تنها با یک روش نمی توان شاخص های کیفی را بهبود داد.

در حالت کلی چند عامل مهم در زمان انتخاب روش مناسب برای تصفیه پساب های شهری بررسی میشوند که عبارتند از:

  • بررسی شرایط محیطی و نوع تجهیزات در دسترس، محیط راه اندازی تصفیه خانه
  • بررسی و آزمایش و اندازه گیری شاخص های کیفی
  • تعیین نوع و مقدار مواد آلاینده موجود در فاضلاب های شهری
  • دبی فاضلاب ورود به تصفیه خانه
  • تعیین و بررسی هدف اصلی از تصفیه و کیفیت خروجی مورد نظر

روش های تصفیه فاضلاب شهری

در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی و تصفیه خانه های بتنی و سیمانی بزرگ، بخش های متعددی برای تصفیه پساب ها در نظر گرفته میشود. در هر یک از این بخش ها نسبت به بهبود شاخص های خاصی اقداماتی انجام شده و در نهایت مجموعه فعالیت های صورت گرفته، منجر به تصفیه فاضلاب خواهد شد. در تصفیه فاضلاب شهری نیز چند گام و بخش مهم در نظر گرفته میشود که به صورت کلی و بدون در نظر گرفتن جزئیات عبارتند از:

پیش تصفیه فاضلاب شهری

برخلاف فاضلاب های صنعتی، در پساب های تولید شده شهری ذرات جامد معلق بیشترین سهم از آلاینده های موجود در آنها را دارند. شاخ و برگ درختان، پارچه، پلاستیک و کیسه های نایلونی و بقایای میوه و غذاها از جمله مواد جامدی هستند که در فاضلاب های شهری معلق بوده و منجر به افزایش TSS میشوند. برای حذف این قبیل از آلودگی ها سه بخش برای تصفیه فیزیکی فاضلاب در نظر گرفته میشود که عبارتند از:

آشغالگیری فاضلاب

با استفاده از تجهیزاتی از قبیل آشغالگیرهای مکانیکی و دستی و زوج توری مواد جامد معلق با اندازه های بزرگ جمع آوری میشوند. این تجهیزات در ورودی تصفیه خانه ها قرار گرفته و به صورت خودکار یا توسط نیروی انسانی تکه های مواد جامد انباشته شده روی سطح آنها به مرور تخلیه میشود. عدم جمع آوری این ذرات منجر به مسدود سازی تجهیزات در سایر بخش ها خواهد شد و سرعت تصفیه را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.

دانه گیری فاضلاب شهری

علاوه بر تکه های بزرگ مواد جامد از قبیل پارچه و پلاستیک و غیره، شن و ماسه و ذرات کوچک نیز به مقدار بسیار زیاد در فاضلاب های شهری موجود می باشند. یکی از راه های حذف این ذرات، استفاده از تجهیزات دانه گیری یا کلاسیفایر می باشد. این تجهیزات با ایجاد چرخش در تصفیه خانه به کمک نیروی گریز از مرکز دانه های ریز را به بیرون هدایت نموده و از پساب ها جدا می کنند.

ته نشینی مواد آلاینده فاضلاب شهری

ذرات بسیار ریز که در دو مرحله قبل جمع آوری نشده اند را می توان با ته نشینی حذف کرد. برای این منظور برای مدت زمان مشخص به پساب ها اجازه می دهند بدون حرکت در حوضچه قرار گیرند. به مرور ذرات معلق به کف حوضچه منتقل شده و در نهایت با کمک لجن روب ها جمع آوری خواهند شد.

علاوه بر موارد فوق، با توجه به کیفیت مورد نظر از خروجی تصفیه خانه ممکن است پیش تصفیه پیشرفته نیز در نهایت صورت گیرد. در این مرحله از فیلترهای متعدد استفاده شده و ذرات بسیار کوچک جمع آوری و حذف خواهند شد.

روش های تصفیه فاضلاب شهری

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب شهری

از دیگر مواد آلاینده موجود که در تصفیه فاضلاب شهری حذف میشوند، پاتوژن ها و باکتری های بیماری زا و همچنین مواد آلی مختلف هستند. برای حذف این قبیل از مواد آلاینده از باکتری های هوازی و بی هوازی استفاده شده و تصفیه بیولوژیکی انجام میشود. با توجه به نوع مواد آلی موجود در پساب ها از روش های مختلفی می توان برای این منظور استفاده کرد که برخی به هوازی بوده و برخی نیز بی هوازی هستند.

از جمله روش های مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب شهری با باکتری های هوازی می توان به MBR، SBR، EAAS، CSAS و CPF اشاره نمود. روش های UASB، ABR و UAFB نیز در گروه روش های بی هوازی مورد استفاده برای تصفیه قرار میگیرند. لازم به ذکر است که در برخی از فرآیندها ترکیبی این روش ها استفاده شده و در نهایت شرایط برای تجزیه مواد آلی به کمک میکرورگانیسم ها فراهم خواهد شد.

تصفیه شیمیایی فاضلاب شهری

به عنوان آخرین مرحله در روند تصفیه از مواد شیمیایی استفاده میشود. بسیاری از فلزات سنگین و مواد آلی قوی به کمک روش های بیولوژیکی و میکروارگانیسم ها قابل حذف نمی باشند. به همین دلیل از روش های مختلف تصفیه شیمیایی فاضلاب برای این منظور استفاده میشود. گندزدایی با کمک کلرزنی، جمع آوری ذرات کلوئیدی به کمک مواد منعقد کننده از قبیل پلی الکترولیت از جمله اقداماتی می باشد که در این مرحله انجام میشوند.

تجهیزات تصفیه فاضلاب شهری

در هر یک از مراحل تصفیه از تجهیزات و دستگاه های خاصی استفاده میشود که برخی از آنها عبارتند از:

  • آشغالگیرهای مکانیکی، دستی و زوج توری (در تصفیه خالنه های بزرگ از نوع دستی استفاده نمی شود)
  • سیستم های هوادهی و پمپاژ
  • پکیج تزریق مواد شیمیایی
  • کلاسیفایر و انواع دانه گیر
  • پل های لجن روب برای جمع آوری لجن های ته نشین شده در حوضچه تصفیه
  • کابل و تابلو برق، ابزارهای اندازه گیری و سنجش شاخص های مختلف

فرآب تدبیر از بررگترین تیم های فعال در حوزه طراحی و تولید و ساخت تجهیزات فوق بوده و فروش عمده و جزئی مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده در این زمینه را با قیمت مناسب فراهم نموده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فرآب تدبیر تماس بگیرید.

مقالات آموزشی تصفیه آب و فاضلاب

مطالب مرتبط

چربی گیر CPI

چربی گیر CPI

بازدیدها: 0دستگاه چربی‌گیر CPI (Corrugated Plate Interceptor) یکی از انواع پیشرفته جداکننده‌های ثقلی است که در صنایع مختلف برای تفکیک روغن و چربی از آب به کار می‌رود. به‌دلیل عملکرد…
نمونه برداری فاضلاب

نمونه برداری فاضلاب

بازدیدها: 0نمونه برداری فاضلاب یکی از مراحل حیاتی در فرآیند تصفیه فاضلاب است که به دقت و صحت در انتخاب روش‌های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی کمک می‌کند. این فرآیند…
پیش تصفیه فاضلاب

پیش تصفیه فاضلاب

بازدیدها: 1پیش تصفیه فاضلاب یکی از مراحل کلیدی و ضروری در فرآیند تصفیه فاضلاب است که به منظور جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات تصفیه خانه و بهبود عملکرد سیستم‌ها انجام…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید