تصفیه شیمیایی فاضلاب

تصفیه شیمیایی فاضلاب چیست و چه فرایندهایی دارد؟

بازدیدها: 4

تصفیه شیمیایی فاضلاب به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که در آنها با کمک مواد شیمیایی مختلف تلاش میشود آلاینده های قوی را حذف و گند زدایی نیز انجام شود. این روش در اغلب مواقع بعد از تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی صورت گرفته و تاثیر بسیار زیادی بر بهبود شاخص های کیفی دارد. فرآب تدبیر؛ تولیدکننده محصولات تصفیه فاضلاب در ادامه انواع روش های تصفیه شیمیایی، تجهیزات مورد استفاده در آنها، مزایا، معایب و کاربرد آنها را شرح خواهد داد.

تصفیه فاضلاب شیمیایی چیست؟

هر یک از مراحل تصفیه فاضلاب بخش خاصی از مواد آلاینده موجود در پساب ها را از بین میبرند. به عنوان مثال، در تصفیه فیزیکی تمرکز بر حذف ذرات جامد با اندازه های بزرگ می باشد. تصفیه بیولوژیکی مواد آلی را به کمک باکتری ها حذف می کند. بخش بسیار زیادی از پساب های تولید شده در محیط های صنعتی و حتی بهداشتی، مواد آلی قوی و فلزات سنگین و عوامل بیماری زای خطرناکی می باشند که با این دو روش قابل حذف نخواهند بود. تصفیه شیمیایی فاضلاب به فرآیندهایی گفته میشود که در آنها فلزات سنگین، عوامل بیماری زا، ذرات کلوئیدی معلق حذف شده و تاثیر بسیار زیادی بر بهبود بو و رنگ پساب ها خواهند داشت.

با توجه به اینکه تصفیه شیمیایی بیشتر بر روی حذف مواد آلی بسیار قوی و فلزات سنگین تمرکز دارد، به همین دلیل بیشتر در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی کاربرد دارد. آلاینده های پساب های بهداشتی در اغلب مواقع با روش های فیزیکی و بیولوژیکی تا حد زیادی بهبود پیدا می کنند.

تاثیر تصفیه شیمیایی فاضلاب بر شاخص های کیفی

با توجه به اینکه این روش ها مواد آلی قوی و فلزات سنگین را حذف می کنند، به همین دلیل کاربرد زیادی در محیط های صنعتی دارند. از مهم ترین تاثیرات مثبت این شیوه تصفیه و کاربرد آنها می توان به کنترل PH، کاهش بو، بهبود رنگ دارد. علاوه براین، استفاده از مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب در مراحل تصفیه منجر به بهبود BOD و COD و همچنین TOC خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است در این روش ها از کلرزنی استفاده میشود به همین دلیل باکتری ها و ویروس و عوامل بیماری زا موجود در پساب ها کاهش پیدا نموده و گند زدایی و ضد عفونی صورت گیرد.

انواع فرآیندهای تصفیه شیمیایی فاضلاب

هر یک از فلزات سنگین و مواد آلی قوی و همچنین ذرات کلوئیدی موجود در پساب های تولید شده در صنایع مختلف به شیوه های مختلفی قابل حذف می باشند. به همین دلیل، قبل از انتخاب روش تصفیه لازم است شاخص های مختلف اندازه گیری شده و بر اساس نوع آلاینده ها فرآیند مناسب پیاده سازی شود. از جمله فرآیندهای رایج در تصفیه فاضلاب شیمیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تصفیه شیمایی با تبادل یونی

وجود فلزات نامحلول در فاضلاب یکی از بزرگترین چالش ها در فرآیندهای تصفیه می باشد و به شیوه های مختلف می توان آنها را حذف نمود. یکی از کاربردی ترین روش ها در این زمینه، تبادل یون می باشد که منجر به جذب یون های نامحلول به شبکه پلیمری ایجاد شده در پساب ها خواهد شد. به عنوان مثال دانه های رزین شرایط را برای تبادل یون فراهم می کنند و کلسیم و منیزیم را جذب می کنند.

گند زدایی پساب

گند زدایی به عنوان آخرین مراحل در تصفیه خانه ها انجام میشود و از تجهیزاتی از قبیل پکیج های کلرزنی و ازن زنی برای این منظور استفاده خواهد شد. ورود کلر و ازن و سایر مواد ضد عفونی کننده از قبیل اشعه ماورابنفش و اشعه گاما و موارد مشابه باکتری و عوامل بیماری زا را از بین می برند.

فرآیندهای تصفیه شیمیایی فاضلاب

اکسیداسیون فاضلاب صنعتی

به منظور حذف مواد آلی قوی که با روش های بیولوژیکی حذف نمیشوند، یکی از بهترین راهکارها اکسیداسیون می باشد. تولید رادیکال های آزاد واکنش پذیری را تا حد بسیار زیادی افزایش داده و از این طریق می توان مواد آلی را حذف نمود. در روند اکسیداسیون از مواد و ترکیبات مختلفی استفاده میشود که از جمله آنها می توان به ازن اشاره نمود. علاوه براین، اشعه ماورابنفش، روش فتوفنتون و پروکسون نیز در اکسیداسیون و تصفیه شیمیایی فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرند. مواد اکسیدکننده پس از ورود به پساب ها، رادیکال های آزاد هیدورکسیل را تولید نموده و منجر به افزایش قدرت واکنش پذیری و جذب مواد آلی قوی میشوند.

تصفیه شیمیایی با انعقاد و لخته سازی

ذرات کلوئیدی با بار مشابه موجود در فاضلاب های تولید شده در واحدهای صنعتی و بهداشتی از دیگر معضلات موجود در روند تصفیه می باشد. با توجه به اینکه این ذرات دارای از نظر بار الکتریکی مشابه هم هستند، به همین دلیل هم را دفع نموده و همگی معلق در پساب خواهند بود. برای حذف این ذرات استفاده از مواد منعقد کننده و لخته سازها یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود. موادی از قبیل پلی الکترولیت که دارای دو نوع آنیونی و کاتیونی می باشند، پس از ورود به پساب ذرات باردار را جذب و منجر به لخته سازی آنها خواهند شد. در نهایت این ذرات به دلیل وزن سنگین در کف حوضچه تصفیه ته نشین خواهند شد. برخی از ذرات منعقد و لخته شده پس از هوادهی فاضلاب به حباب ها متصل و روی سطح حوضچه تصفیه شناور شده و با تجهیزات مختلف جمع آوری میشوند.

خنثی سازی فاضلاب

کنترل PH از اصلی ترین دلایل استفاده از مواد شیمیایی در روند تصفیه می باشد. بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی در شرایط خاصی از نظر PH و میزان قلیائیت محیط کاربرد دارند. به همین دلیل به کمک مواد شیمیایی میزان PH پساب ها تنظیم می شود تا سایر مراحل تصفیه با راندمان بالا انجام شوند.

معایب تصفیه شیمیایی فاضلاب

علیرغم مزایای متعددی که هر یک از روش های فوق به همراه دارند، اجرای آنها ممکن است تاثیرات منفی نیز داشته باشند. از جمله معایب روش های تصفیه شیمیایی فاضلاب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه بالا به دلیل استفاده از مواد شیمیایی جانبی در روند تصفیه
  • تولید ترکیبات شیمیایی جانبی در روند تصفیه
  • هزینه های بالا در پیاده سازی و اجرای برخی از روش های تصفیه
  • تولید لجن زیاد در برخی از روش های انعقاد و لخته سازی

طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه شیمیایی فاضلاب

در روند تصفیه شیمیایی فاضلاب فرآیندهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند از جمله AOPS و غیره که طراحی و پیاده سازی آنها نیاز به در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی دارد. گروه فرآب تدبیر، علاوه بر طراحی و ساخت تجهیزات مورد استفاده برای تصفیه، فرآیندهای تصفیه فاضلاب را نیز پیاده سازی می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

مقالات آموزشی تصفیه آب و فاضلاب

مطالب مرتبط

چربی گیر CPI

چربی گیر CPI

بازدیدها: 0دستگاه چربی‌گیر CPI (Corrugated Plate Interceptor) یکی از انواع پیشرفته جداکننده‌های ثقلی است که در صنایع مختلف برای تفکیک روغن و چربی از آب به کار می‌رود. به‌دلیل عملکرد…
نمونه برداری فاضلاب

نمونه برداری فاضلاب

بازدیدها: 0نمونه برداری فاضلاب یکی از مراحل حیاتی در فرآیند تصفیه فاضلاب است که به دقت و صحت در انتخاب روش‌های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی کمک می‌کند. این فرآیند…
پیش تصفیه فاضلاب

پیش تصفیه فاضلاب

بازدیدها: 1پیش تصفیه فاضلاب یکی از مراحل کلیدی و ضروری در فرآیند تصفیه فاضلاب است که به منظور جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات تصفیه خانه و بهبود عملکرد سیستم‌ها انجام…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید